perjantai 10. heinäkuuta 2015

Kesäreissu lasten kanssa Tukholmaan

Teimme alkuviikolla parin yön reissun Tukholmaan. Lähdimme tiistaina aamulaivalla Turusta, olimme yön ja keskiviikkopäivän Tukholmassa ja takaisin Turussa olimme torstaiaamuna.

Menomatkalle emme ottaneet ollenkaan hyttiä ja päivä vietettiinkin mitä suurimmilta osin konferenssitilaan tehdyssä lasten leikkipaikassa - ja siitähän lapset nautti.

Laiva keinui niin paljon, mutta se ei hidastanut kuin minun menoani.

Viisihenkisenä perheenä järkevin vaihtoehto ruokailulle oli laivan lounasbuffet, jossa lapsemme söivät ilmaiseksi. 1-vuotias kuopuksemme nautti täysin rinnoin buffetin antimista ja söi vuoronperään omalta, äidin ja isän lautaselta ja hoki vaan nammmmm.

Yövyimme Drottninggatanin eli "pääshoppailukadun" kupeessa ja lähdimme heti aamupalan jälkeen shoppailemaan. Huomasimme kuitenkin pian, että olemme tunnin liian aikasin liikenteessä, sillä kaupat aukeaisivat vasta kymmeneltä. Tämän olisi tietysti voinut tarkistaa illalla, kun kävelimme liikkeiden ohi hotellille.

Keskiviikko kierreltiin siis ympäri kaupunkia. Päivä kului pitkälti etsiskellessä joko ruokapaikkaa, sateensuojaa tai vessaa (jotka muuten maksoi 10 kruunua - jopa kauppakeskuksessa!).

Iltapäivällä sateen tauottua suuntasimme vanhaan kaupunkiin, joka oli hurmaava! Ihania pikkukujia ja tunnelmallisia kahviloita sekä kutsuvia pieniä putiikkeja. Olisi pitänyt viettää koko päivä täällä, eikä jäädä pääkadulle shoppailemaan!

Vaikka vanha kaupunki olikin upea, ei minulle jäänyt tarvetta päästä tänne uudelleen. Hintataso ja liikkeet eivät juuri eroa Suomen vastaavista, joten seuraavalla kerralla kun tekee mieli lähteä kaupunkilomalle suuntaamme taas Gdanskiin!

Eilen kotiuduttua päällimmäinen ajatus oli paska reissu, mutta tulipahan tehtyä. Ehkäpä fiilis olisi ollut toinen, jos matkan aikana auton tuulilasiin ei olisi ilmestynyt kahta 60€:n parkkisakkoa. Ja toki kelikin olisi voinut olla suotuisampi; parin tunnin taukoa lukuunottamatta koko keskiviikon satoi ja illalla lähtiessämme kävelemään kohti terminaalia vettä tuli niin paljon kuin vaan ikinä taivaasta mahtui. Kuivaa kohtaa vaatteista sai etsiä!

Mukavaa viikonloppua,
Heidi

1. No höh.. Ompa tympeää että jäi retkestä huono maku! :-/ Tukholma on muutoin varmasti hieno paikka, olisi kiva päästä sinne joskus uudestaan. Joskus kaaaauan sitten käynyt :-)
    Parempaa viikonloppua ♡

1. Väitän, että mitä suurimmilta osin meidän reissun pilasi Turku. Nyt kun sakkokiukku alkaa olla laantunut, ei se kaupunkina ollut pöhkömpi. Kyllähän Tukholmassa oli lapsiperheet otettu hyvin huomioon, mutta sateen takia lasten kävi aika pitkäksi, kun ei päästy puistoihin ym. niinkuin oli alunperin tarkoitus.

2. Voitte uskoa, että sakkoharmitusta niistä sakoista on ollut täälläkin. Siellä Nättinummessa on varmaan joku "kyylä" nyt
    kovin tyyytyväinen itseensä.

1. Ikävä kuulla. :( Varmasti on joku kyylä asialla! Tuokin oli sellainen paikka, mikä on kuulemma viimeiset puolivuotta ollut täynnä autoja, eikä varmasti ole kenenkään tiellä kun on levennys päättyvän tien varrella ja näyttääkin ihan parkkipaikalta.

3. Onpa harmi, että vastoinkäymisiä sisältyi reissuun. Hintataso Tukholmassa on tosiaan Suomen luokkaa, mutta alennusmyyntien aikaan voi kivoja löytöjä tehdä. Mukavaa viikonloppua!

1. Kyllä sieltä jotain pientä tarttui mukaankin, mutta kolmen lapsen ja kahden miehen kanssa shoppailu oli suht tuskaista. ;D Mukavaa loppuviikkoa!

4. Tukholma on ihana kaupunki, mutta ei tosiaan mikään halpa. Tylsiä nuo virkaintoiset parkkipirkot :(

1. Erityisesti vanhan kaupungin pienet idylliset kujat jäivät mieleen. Vähän tekisi mieli jo takaisin - joulumarkkinat olisi ihana nähdä.

5. Mun edellisestä Tukholman reissusta on 16 vuotta aikaa.. Pitäisiköhän käydä jo uudestaan? Tai ehkä tuo Gdansk vaikuttaa mielenkiintoisemmalta!

1. Voin suositella kumpaakin. :) Gdanskissa on kyllä selvästi edullisempi hintataso..

6. Mä olinkin lukenut tän postauksen jo aiemmin, mutta en näköjään kommentoinut silloin!
    Ihanat kuvat joka tapauksessa ja reissu kuulosti ihan mukavalta.:) Sakot on jotain, mikä ottaa päähän ja pitkään.:/ Meillä on käynyt kaksi kertaa Tampereella, että olemme palanneet parkkisakkojen kanssa kotiin. Tampere on silti edelleen yksi mun suosikkikohteista Suomessa.:)

1. Nuo vanhat kaupungit ovat aina niin houkuttelevia. :) Hih, käytiin tänään mustikkametässä lasten kanssa ja olin jo parkkeeraamassa ojan poskeen, mutta sakot on vielä liian tuoreessa muistissa, joten ajoin koulun pihaan ja käveltiin varmuuden vuoksi. :D

7. Voi teidän reissun jälkimakua :(
    Itse pidän Tukholmasta - sekä vanhasta että uudesta, kun lähtee vaikka metrolla seikkailemaan... Ihania sisustusliikkeitä ja ruokapaikkoja.
    Olin myös lukenut postauksen jo aiemmin, mutta ilmeisesti en ollut kommentoinut... Parempi myöhään :)
    Ihanaa syksyn aloitusta!

1. Silloin otti kyllä päähän ja rajusti. Ja vieläkin muistaa miltä ne laput siinä tuulilasissa tuntuu, joten ihan äärettömän tarkkana ollaan nyt oltu kaupungissa kuin kaupungissa. :D Tuo metroilu on meille niin vierasta... Varsinkaan lasten kanssa ja noin lyhyellä vierailulla ei uskallettu edes ajatella moista, mutta varmasti olisi antoisa kokemus, jos joskus uskaltaisi hypätä kyytiin. :) Kesäihmisen on kai myönnyttävä - ihanaa syksyn aloitusta myös sinulle Pia.

8. Mä kävin viime vuonna harjoittelun takia ruotsissa ja viivyin pari päivää Tukholmassakin. Se oli mulle kyllä positiivinen elämys. Olin ihan haltioissani, että niin lähellä Suomea on jotain niin visuaalisesti kaunista :D Saman elämyksen koin tänä kesänä Helsingissä :D

1. Se on kyllä totta! Kuvattavaa olisi riittänyt vaikka kuinka, jos ei kamera olisi uinut vedessä. :D Ensi kerralla sitten..